Dieta roślinna – dlaczego jest zdrowa?

Coraz więcej osób przechodzi na dietę roślinną lub zwaną wegetariańską czy wegańską. Nie dziwią nas już oddzielne regały w marketach z produktami roślinnymi. Tofu stało się zamiennikiem mięsa, a napoje roślinne do kawy cieszą się dużą popularnością. Z każdej strony docierają do nas informacje, że chcąc zadbać o klimat, powinniśmy ograniczyć spożycie mięsa. Dlaczego tak właściwie warto stosować dietę roślinną? Czy wszystkie produkty roślinne są korzystne dla naszego zdrowia? Jak smacznie przyrządzać posiłki, będąc na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej? Odpowiedzi na te pytania i wiele innych znajdziesz poniżej.

1. Wegetarianizm- czym jest?
2. Rodzaje wegetarianizmu
3. Zalety diety wegetariańskiej
4. Wady diety wegetariańskiej
5. Dieta roślinna a odchudzanie
6. Dieta wegetariańska- wskazówki
7. Dieta wegetariańska- jadłospis
8. Podsumowanie

1. Wegetarianizm – czym jest?

Wegetarianizm jest to celowe i świadome wykluczenie z diety mięsa, w tym ryb i owoców morza. Stosowanie diety wegetariańskiej może być podyktowane czynnikami moralnymi, religijnymi, ekonomicznymi, zdrowotnymi lub ekologicznymi oraz wieloma innymi. Wegetarianizm wywodzi się z Indii, a jego rozwój przypada na koniec XIX wieku. Wegetarianizm może ograniczać się tylko to sposobu żywienia lub stanowić szeroko rozumiany styl życia.

Dieta Wegetariańska

2. Rodzaje wegetarianizmu

Wyróżniamy wiele typów wegetarianizmu:

laktoowowetarianizm: wyklucza mięso, ryby i owoce morza, a dopuszcza jajka, mleko i jego przetwory, owoce, warzywa i nasiona roślin strączkowych oraz orzechy,
laktowegetarianizm: podobnie jak laktoowowegetarianizm, lecz z dodatkowym wykluczeniem jajek; badania wykazują, że zwolennicy tej diety często dostarczają organizmowi więcej wapnia niż osoby odżywiające się tradycyjnie,
owowegetarianizm: sposób żywienia, który z produktów pochodzenia zwierzęcego dopuszcza jedynie spożycie jaj,
weganizm: polega jedynie na spożyciu owoców, warzyw i suchych nasion roślin strączkowych, weganie wykluczają z diety również miód,
witarianizm: witarianie jedzą owoce i warzywa jedynie w formie nieprzetworzonej, rezygnują również z kawy i herbaty,
frutarianizm: polega na spożywaniu jedynie owoców,
semiwegetarianizm: to dieta zbliżona do diety śródziemnomorskiej, wyklucza jedynie mięso czerwone i jego przetwory,
pescowegetarianizm: wyklucza wszystkie rodzaje mięsa, a dopuszcza spożycie ryb, owoców morza, jaja, nabiału, warzyw, owoców i strączków,
pollowegetarianizm: wyklucza mięso czerwone, ryby i owoce morza.

Do typów wegetarianizmu możemy zaliczyć jeszcze dietę makrobiotyczną. Jak widać, dieta wegetariańska może mieć bardzo wąski zakres produktów, a czasem dawać dość duży wybór w komponowaniu jadłospisu. Zazwyczaj zdarza się, że osoby stosujące którąś z diet wegetariańskich, nie wiedzą, że są semiwegetarianami czy pollowegetarianami.

3. Zalety diety wegetariańskiej

Zalet stosowania diety roślinnej jest mnóstwo. Dobrze skomponowana dieta wegetariańska może przygnieść wiele korzyści zdrowotnych. Jakie wyróżniany jej główne pozytywne cechy?
– Dieta roślinna może zmniejszać ryzyko chorób sercowo- naczyniowych, cukrzycy, otyłości, nowotworów, insulinooporności czy kamicy żółciowej.
– Ma małą gęstość energetyczną, a dużą odżywczą.
– Jest bogata w witaminy i sole mineralne.
– Zawiera małe ilości tłuszczów nasyconych i cholesterolu, a wysoką zawartość NNKT.
– Dostarcza duże ilości błonnika pokarmowego.

4. Wady diety wegetariańskiej

Dieta roślinna może nieść liczne właściwości prozdrowotne, o ile jest prawidłowo skomponowana i właściwie realizowana. Warto wówczas skorzystać z pomocy dietetyka. Jakie wyróżniamy jej negatywne cechy?
– Niska wartość biologiczna białka (białko pochodzenia roślinnego).
– Niedobór niektórych witamin i składników mineralnych: głównie witamina B12, wapń, witamina D, żelazo i cynk.
– Mała biodostępność składników mineralnych.
– Niska strawność niektórych składników odżywczych.
– Zagrożenia wynikające ze spożycia produktów zanieczyszczonych pozostałościami nawozów i środków ochrony roślin.

5. Dieta roślinna a odchudzanie

Kiedy rozpoczynasz swoją przygodę z odchudzaniem zastanawiasz się, jaka dieta będzie dla Ciebie najlepsza. Dieta bezglutenowa, dieta niskowęglowodanowa, dieta śródziemnomorska, a może dieta wegańska? Okazuje się, że jeżeli nie zmagasz się z żadną jednostką chorobową, wystarczy Ci jedynie dieta z deficytem energetycznym, oparta na produktach zdrowych i pełnowartościowych. Jednak niektórzy wybierają dietę wegetariańską. Dlaczego? Ponieważ badania naukowe pokazują, że osoby będące w 100% w na diecie roślinnej prawie zawsze mają prawidłową masę ciała. Wynika to z faktu, że dieta roślinna ma wysoką zawartość błonnika pokarmowego, jest dietą sycącą i z reguły mniej kaloryczną niż tradycyjny model żywienia. Lecz nie jest to reguła. Znane są produkty roślinne wysokokaloryczne i wysoko przetworzone.

Dieta Bezglutenowa 

6. Dieta wegetariańska- wskazówki

Słysząc słowa ,,dieta roślinna’’ masz przed oczami talerz z sałatą? Nie wyobrażasz sobie spożywania jedynie warzyw, owoców i strączków? Nie zamieniłabyś schabowego na tofu? Uwierz, że dieta wegetariańska może być naprawdę smaczna. Wystarczy, że przekonasz się do jedzenia nasion roślin strączkowych, z których można przygotować szybkie pasty do smarowania pieczywa, zupy kremy czy bowle. Strączki kojarzą Ci się zapewne z długim gotowaniem i przyrządzaniem. Zacznij od nasion w puszkach i małymi krokami wprowadzaj te suche, gotowane. Punkt drugi to kasze, które powinny na stałe zagościć w Twoim jadłospisie. Ich przygotowanie wcale nie zajmuje wieków, można z nich przyrządzać dania główne, sałatki czy słodkie posiłki, na przykład jaglanka czy gryczanka. To co najważniejsze- dobre przyprawienie potraw. Tofu nie musi być podane jako plastry sera na pieczywie. Możesz przygotować na przykład tofu teriyaki czy pad thaia. Pozostałe potrawy ze strączkami warto doprawiać sosem sojowym, curry czy suszonymi pomidorami. To ,,podkręci’’ ich smak.

7. Dieta wegetariańska-  jadłospis

Przedstawiamy Ci naszą dietę, którą znajdziesz w zakładce Sklep. Przekonaj się, że dieta wegetariańska może być naprawdę smaczna!

Dieta Wegetariańska

8. Podsumowanie

Dieta wegetariańska jest dietą bezpieczną na każdym etapie życia, jeśli jest właściwie skomponowana. Warto skorzystać z pomocy dietetyka w planowaniu menu. Istnieje wiele dowodów naukowych wskazujących na fakt, że dieta roślinna ma liczne właściwości prozdrowotne. Jednak ma też ona swoje wady i istnieją nieliczne przypadki, w których nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Masz jeszcze jakieś pytania odnośnie diety wegetariańskiej? Napisz do nas.

Sprawdź także:

Facebook Pani Dietka