Jak zmotywować się do diety?

Od poniedziałku, od Nowego Roku, a może od następnego miesiąca? Uważasz, że zmiany w Twoim życiu muszę mieć jakąś szczególną datę? Problem pojawia się wtedy, kiedy w poniedziałek dalej nie masz ochoty na sałatkę czy owsiankę, a wieczór wolisz spędzić przed telewizorem niż na macie. Dlatego tak ważne jest, aby zacząć tu i teraz. Bez zastanawiania się i namysłów. Nowy Rok to dzień jak każdy inny. Podobnie początek miesiąca. Pomyśl tylko, że do końca roku ilość dni maleje – wykorzystaj je najlepiej jak potrafisz. Przeczytaj koniecznie nasz najnowszy wpis na Blogu i dowiedz się, jak zmotywować się do diety.

1. Co to jest motywacja?
2. Jakie są rodzaje motywacji?
3. Motywacja = proces
4. Zaczynam dietę, przechodzę na dietę…
5. Zasada pięciu minut. Tu i teraz!
6. Zasada 80/20
7. Za i przeciw
8. Cele i nagrody
9. Motywacja zespołowa
10. Podsumowanie

1. Co to jest motywacja?

Motywacja jest definiowana jako stan pełnej gotowości do podjęcia określonych działań. Słowo pochodzi z języka łacińskiego (łac. ,,movere’’) i oznacza ruszać się, przemieszczać, wprawiać w ruch. Motywacja to pewnego rodzaju energia, której potrzebujesz do osiągnięcia zamierzonego celu i wytrwania w swoich postanowieniach. Motywacja może być świadoma- wówczas możesz ją kontrolować oraz nieświadoma- kiedy nie zdajesz sobie sprawy, co leży u podstaw Twojego określonego zachowania.

2. Jakie są rodzaje motywacji?

Motywację możemy podzielić na wewnętrzną i zewnętrzną. Pierwsza z nich następuje, gdy dążysz do zaspokojenia swoich potrzeb. Nie skupiasz się na nagrodzie. Często kieruje Tobą ciekawość, a także inne cechy Twojej osobowości. Pojęcie motywacji wewnętrznej często utożsamiane jest z automotywacją, czyli motywowaniem siebie. Natomiast motywacja zewnętrzna jest podejmowana, gdy celem jest uzyskanie nagrody lub uniknięcie kary. Twoim pragnieniem może być wówczas awans w pracy czy nagroda finansowa. Inny podział motywacji to motywacja pozytywna i negatywna. Motywacja pozytywna, inaczej dodatnia ma zapewnić osiągniecie lepszego niż do tej pory poziomu zaspokajania potrzeb. Wiąże się z zachowaniem ,,dążenia do’’. Motywacja negatywna (ujemna) to mechanizm oparty na karach związanych z zachowaniem ,,dążenie od’’. Opiera się więc na unikaniu.

3. Motywacja = proces

Motywacja to nie jedno, określone wydarzenie w Twoim życiu. Nie pojawi się z dnia na dzień. Nie powinna też trwać jedynie przez 5 minut. Motywacja jest procesem. Podobnie jak na przykład odchudzania czy żywienie dietetyczne w danej jednostce chorobowej. Musisz uświadomić sobie, że wszystko wymaga czasu i cierpliwości. Nawet motywacja. Zwykle proces motywacyjny rozpoczyna się od wzbudzenia energii i ukierunkowania Twojego działania i wysiłku na konkretny cel. Następnie skupiasz się na bodźcach naprawdę istotnych, odrzucając te mniej ważne i kontynuujesz swoje działania, aż do osiągnięcia celu. W między czasie mogą pojawić się różne emocje- dodatnie, kiedy zrealizujesz swoje postanowienia lub ujemne- kiedy ich nie spełnisz.

4. Zaczynam dietę

Zaczynam dietę, przechodzę na dietę… to sformułowania, których nie powinniśmy używać. Wspominaliśmy na naszym Blogu już nie raz, że dieta to styl życia. Nie okres od do, a zmiany na całe życie. Dzisiaj możemy znaleźć wiele sposobów na odchudzanie, które zajmują często więcej czasu i wysiłku niż nam się wydaje. W Internecie przeczytamy o tzw. ,,dietach cud’’, czy też magicznych suplementach. Powszechnym jest popadanie ze skrajności w skrajność. Każdy z nas pragnie szybkich efektów, dlatego też sięgamy po bardzo niskokaloryczne diety, trenujemy siedem razy w tygodniu i tracimy przyjemność z życia. Po utracie wymarzonych kilogramów, zdarzają się napady objadania i wyrzuty sumienia. A co za tym idzie? Oczywiście efekt jojo. I tak koło się zazębia. Ponownie chcemy zrzucić zbędne kilogramy. Z różnych stron docierają do Ciebie informacje, że masz jeść więcej warzyw i owoców, ograniczyć produkty wysokoprzetworzone czy słodkie, gazowane napoje. Ponadto, powinnaś dużo się ruszać i kontrolować to, co znajduje się na Twoim talerzu. Brzmi banalnie i przyjemnie, prawda? W takim razie do dzieła! Masz już wiedzę i wszystko inne, niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Twoją jedyną przeszkodą może okazać się Twoja głowa. Jak więc zacząć już od teraz? Jak zmotywować się do diety?

5. Zasada pięciu minut. Tu i teraz!

Często, kładąc się spać, marzysz o idealnej sylwetce czy nowej sukience, w którą bez problemu mogłabyś się wcisnąć? Wyobrażasz sobie siebie dziesięć kilogramów szczuplejszą na swoim ślubie? A może szukasz nowego bikini na wakacje, ale Twoje boczki nie pozwalają Ci się z nich cieszyć? Marzenia odgrywają bardzo ważną rolę w naszym życiu, ale czasami samo fantazjowanie nie wystarczy. Trzeba podjąć działania. Na czym polega zasada pięciu minut? Załóżmy, że przeglądając Instagram, znajdziesz zdjęcie modelki z idealną figurą? Co wtedy robisz? Wyobrażasz sobie siebie i zastanawiasz się co by było, gdybyś to była Ty. Nic z tym nie robisz, oprócz zadręczania się, dlaczego tak nie wyglądasz i dlaczego życie jest takie niesprawiedliwe. Nie uważasz, że te pięć minut można wykorzystać lepiej? Pytanie-JAK? W ciągu tych pięciu minut możesz zacząć przygotowywać pełnowartościowy, zdrowy posiłek zamiast odgrzewać pizzę w piekarniku albo wyjść na spacer zamiast włączać kolejny odcinek serialu. Zastanów się, jak wykorzystasz swoje najbliższe pięć minut i jak zmotywujesz się do diety.

6. Zasada 80/20

Słowo ,,dieta’’ jako styl życia możemy również odnieść do coraz bardziej popularnej strategii 80/20, która stała się antidotum na skuteczne odchudzanie i długotrwałe efekty. I nie jest to cudowna dieta, podczas której stracimy 10 kg w miesiąc, a całościowe podejście szczególnie do żywienia, ale i całego stylu życia. Zasada 80/20 polega na tym, że 80% decyzji żywieniowych jest w pełni przemyślanych, a posiłki są pełnowartościowe i niskoprzetworzone. Natomiast pozostałe 20% to czas spotkań towarzyskich, czy szybkiej przekąski w pracy, gdy zabrakło czasu na przygotowanie posiłku, innymi słowy- to żywność bardziej przetworzona. To wszystko po to, aby zadbać o nasze zdrowie psychiczne. Dzięki wdrożeniu tej zasady do swojego życia, utrzymasz długofalowe efekty, jednocześnie czerpiąc przyjemność z życia.

7. Za i przeciw

Tę metodę możesz wykorzystać nie tylko w kontekście motywacji do diety i treningu. Jest ona bardzo przydatna na co dzień, w podejmowaniu różnych decyzji. Potrzebujesz jedynie kartki papieru i długopisu lub notatnika w telefonie. Po jednej stronie wypisz plusy, a po drugiej- minusy, jakie wynikają z rozpoczęcia zmiany w Twoim życiu. Jakie mogą być argumenty za i przeciw? Odnośnie motywacji do diety, argumentem przemawiającym zdecydowanie za, może okazać się: lepsze samopoczucie, poprawa wyników badań, lśniące włosy, mocne paznokcie, gładka skóra czy utrata wagi. Oprócz tego, smaczne posiłki i oszczędność czasu w kuchni. Argumenty przeciw to: konieczność systematyczności, więcej obowiązków czy obawa przed porażką. Przyjrzyj się dokładnie swoim plusom i minusom. Zobacz, w którą stronę przechyla się szala i bierz się do roboty!

8. Cele i nagrody

Na początku swojej przygody z dietą i zdrowym stylem życia musisz postawić sobie cel. Cel powinieneś być realny i mierzalny. Co to oznacza? Zamiast powiedzieć sobie: ,,Schudnę do lata!’’, powiedz: ,,Schudnę 3 kg w ciągu miesiąca’’. Brzmi lepiej, prawda? Wiesz, co konkretnie musisz zrobić i w jakim czasie chcesz to osiągnąć. Mało tego, po osiągnięciu celu, Twojego pierwszego kroku, czeka na Ciebie nagroda. Nie zapominaj się nagradzać i chwalić. Zaplanuj zakupy z przyjaciółką lub kolację z mężem w restauracji. To Twoja pierwsza mała nagroda, która będzie Cię motywować do dalszego działania.

Dieta odchudzająca – dla osób chcących zgubić kilogramy

9. Motywacja zespołowa

Motywację można rozpatrywać także w kontekście całej grupy, a nie tylko jednostki. Okazuje się, że łatwiej i przyjemniej jest zmienić swój styl życia i nawyki żywieniowe, jeśli podejmuje się wyzwanie zespołowe. Możesz poprosić o pomoc rodzinę i przyjaciół, a możesz też dołączyć do jakiegoś wydarzenia z zupełnie nowymi osobami (na przykład wydarzenia na Facebooku ,,Miesiąc bez cukru’’). W chwilach słabości masz pewność, że nie jesteś sama. Nie tylko Ty masz masę obowiązków, stresującą pracę czy dwójkę dzieci. Są też inne kobiety, które do tego wszystkiego postanowiły zacząć jeść zdrowo i ćwiczyć regularnie. Motywujcie się wzajemnie.

10. Podsumowanie

Jeśli chcesz wprowadzić zmiany w swoim życiu i nie wiesz jak zmotywować się do diety, odpowiedz sobie na pytania: Dlaczego chcę zmienić swój sposób żywienia? Jak wpłynie to na moje życie? Jakich metod mogę użyć? Jakie są za, a jakie przeciw? Jak ważne jest dla mnie dokonanie zmian? Jaki będzie mój pierwszy cel? Odpowiedzi na powyższe pytania pomogą Ci w łatwy i przyjemny sposób przejść na zdrowy tryb życia i zmotywować się do diety. Pamiętaj, że w grupie siła. Zachęć swoich bliskich do wspólnego podjęcia wyzwania. A jeśli potrzebujesz dodatkowej opieki i motywacji, skorzystaj z pomocy dietetyka.

Zobacz także:

Facebook Pani Dietka
Dieta dla par – dla Ciebie i Twojego partnera